Általános iskola 5.-8. évfolyam


Az 5-8. évfolyam profilja

Az 5-8. évfolyamon szervesen folytatjuk az alsó tagozat nevelő-oktató munkáját. Az alapfokú oktatás ezen szakasza a készségek és képességek fejlesztésével olyan pedagógiai munkát igényel, amelyben a tanulók tudásának, képességeinek, egész személyiségének fejlődése, fejlesztése áll a középpontban, figyelembe véve, hogy az oktatás és nevelés színtere nemcsak az iskola, hanem a tanulók életének és tevékenységének számos más színtere, fóruma is.

Az 5 - 6. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása során kiemelt feladatunk a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése:
  • A tanulási nehézségekkel küzdő ill. sajátos nevelési igényű tanulók folyamatos egyéni fejlesztése, ezen tanulók minél kevesebb problémával, nehézséggel történő integrálása.
  • Minden tanítványunk számára az esélyegyenlőség biztosítása a tanítási-tanulási folyamatban.
  • Szükség szerint egyéni fejlesztéssel, logopédus és fejlesztő pedagógus segítségével végezzük a felzárkóztatást.
  • A tehetséggondozás is kiemelt feladataink közé tartozik, ezért minden lehetőséget kihasználunk tanítványaink képességfejlesztése érdekében. Tanulóinkat arra ösztönözzük, hogy minél több tanulmányi versenyen vegyenek részt.

A felsoroltak megvalósítását szolgáló intézményi sajátosságok:
  • Képességszintű csoportbontás minden osztályban matematikából és angol nyelvből.
  • Csoportbontás magyar nyelvből, technika és tervezés és digitális kultúra tantárgyakból.
  • Testnevelésből nemek szerinti bontással segítjük a hatékonyabb munkát.
  • A művészeti nevelés területén tehetséges tanulóknak külön foglalkozást biztosítunk.
  • A szociális kompetencia fejlesztését, a közösségfejlesztést osztályfőnöki órákon tudatosan tervezett közösségi játékokkal és társasjátékokkal végezzük.
A 7 - 8. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása

Az 5-8. évfolyam hetedik-nyolcadik évfolyamán folyó nevelés-oktatás alapvető feladata - a változó és egyre összetettebb tudástartalmakkal is összefüggésben - a már megalapozott kompetenciák továbbfejlesztése, bővítése, a továbbtanulásra való hatékony felkészítés. Tehetséges tanulóinknak lehetőségük van - az intézmény összetett jellegének köszönhetően - egyszerűsített felvételi eljárásban, hozott pontok alapján tanulmányaikat a gimnáziumban folytatni. Ezáltal a gyerekek azon kivételes lehetőséggel élhetnek, hogy a már megszokott intézményen belül, ismert tanárokkal folytathatják középiskolai tanulmányaikat, ezzel minimálisra csökkentve a felvételi eljárással járó stresszhelyzetet, valamint az általános és a középiskola közötti átmenet nehézségeit.


A korábban már ismertetett intézményi sajátosságok mellett, a sikeres felvételit az alábbiakkal támogatjuk:
  • A biológiát 7-8. évfolyamon mindkét osztályban csoportbontásban tanítjuk, a természettudományos érdeklődésű tanulók fejlesztését támogatjuk, elősegítve a gyakorlatiasabb, "kutassunk - vizsgálódjunk" típusú órák tartását.
  • Szorgalmazzuk minden tantárgyból az egyéni és kiscsoportos projektmunkákat. Ezzel is lehetőséget biztosítva a tananyag hatékonyabb elsajátítását.
  • Matematikából és magyarból felvételi előkészítő foglalkozásokon korábbi évek felvételi feladatainak megoldásával segítjük tanulóink felkészülését a központi felvételire.
  • Felvettük a kapcsolatot egy nyelviskolával így a tehetséges nyolcadikos tanulóinknak lehetőség nyílik angolból államilag elfogadott nyelvvizsgát tenni.
  • A gépjárművezetői jogosítvány megszerzését segítve, elsajátíttatjuk az elsősegély-nyújtási ismeretek vizsgaanyagát. a biológia tanárok, valamint külsős szakemberek bevonásával a 7. évfolyamon.
  • Osztályfőnöki órák keretében széleskörű továbbtanulási tanácsadást végzünk.
Nevelési és oktatási céljaink hatékonyabb elérése érdekében az 5-8. évfolyamon a gyermekek életritmusához alkalmazkodva, életkori sajátosságaik figyelembe vételével a tanulási ciklusok közé rendszeresen iktatunk a monotonitást megtörő, az esetleges átmeneti túlterhelést ellensúlyozó, komplexebb fejlesztést megvalósító témanapokat. Ezen alkalmakkor a hagyományos tantárgyspecifikus oktatás helyett, a szociális képességeket előtérbe helyező, a későbbi tanulmányoknál és a munka világában is létfontosságú kooperatív tevékenységeket erősítjük. A témanapokon több tantárgy ismereteinek együttes alkalmazása a cél, egy meghatározott feladat érdekében.